Temele sunt cu adevărat utile?
O reflecție asupra temelor date de școală și o cercetare de teren pentru a asculta copiii, pentru a înțelege cât de mult afectează temele atribuite timpul liber al copiilor
Este util să dai teme? Câteva date internaționale
Punctul cheie al dezbaterii privind cantitatea „corectă” de teme și orele de dedicat studiului este, de asemenea, legat de chestiunea eficienței reale a temelor destinate ca instrumente pentru finalizarea și aprofundarea învățării școlare și pentru îmbunătățirea abilităților personale ale elevului.
Într-o cercetare realizată de Ozicare Insurance („Teme în jurul lumii”, 2016), din 12 țări examinate reiese că în Romania numărul mediu de ore pe săptămână pe care un student le dedică temelor este de 8,5 ore și din acest motiv se clasează. penultimul loc în clasament, urmată doar de Rusia (9,7 ore pe săptămână), în timp ce Finlanda (2,8 ore) ocupă primul loc.
Într-un alt studiu din 2019, realizat de Timss (Trends in International Mathematics and Science Study) pe elevi de clasele a IV-a și a VIII-a, se pare că în Romania temele atribuite sunt de 3,3 ori mai mari decât cele atribuite în Franța și cu 50% mai multe decât Spania și Finlanda.
Sistemul școlar finlandez este unul dintre cele mai bune din lume, de fapt, conform evaluării abilităților elevilor de 15 ani realizată în 2018 de către PISA (Programul pentru evaluarea internațională a elevilor), studenții finlandezi sunt pe locul doi după estonieni în ceea ce privește aptitudinile, în timp ce românii ocupă locul 28. În plus, conform raportului OCDE (2022), studenții finlandezi sunt cei cu cele mai mari scoruri la citire și au declarat că le este mai puțin frică să piardă un test pentru că nu sunt stresați.
Un alt aspect relevant, subliniat de Asociația Americană de Psihologie (APA), este că problema temelor pentru acasă evidențiază inegalitățile sociale deoarece afectează mai ales elevii din familii mai puțin înstărite care nu au posibilitatea de a le oferi copiilor sprijin (de exemplu un computer sau un tutore).
Dar elevii ce spun? Rezultatele cercetărilor de teren
Problema temelor pentru acasă este trăită în mod direct și zilnic de către elevii de toate nivelurile școlare, dar există puține cercetări care oferă date pe această temă obținute prin ascultarea directă a vocilor elevilor.
Chestionarul anonim a fost distribuit, fără intervenția părinților, în studiile pediatrice copiilor din școlile primare care frecventează normă întreagă, pentru un total de 143 de școli în perioada martie-mai 2023.
Chestionarul a inclus următoarele întrebări și posibile răspunsuri.
- „Când pleci de la școală după-amiaza, ai teme de făcut pentru ziua următoare?”. Răspunsuri posibile: „niciodată”, „uneori”, „aproape întotdeauna”.
- „Temele pe care ți le dă școala sâmbăta și duminica sunt …?”. Răspunsuri posibile: „puține sau niciunul”, „destul”, „prea multe”.
Cei 449 de subiecți (vârsta medie 8,24 ani), dintre care 57,8% au fost fete, au oferit următoarele răspunsuri: 40,4% au declarat că nu li s-au atribuit „niciodată” teme pentru ziua următoare , în timp ce 59,6% indică celelalte două răspunsuri (29,6). % „uneori” și 29,6% „aproape întotdeauna”).
În plus, 22,6% spun că au „puțin sau deloc” în weekend, 58,7% „ suficient ” și 18,7% „prea multe”. Un alt fapt interesant este că patru din 10 copii de clasa întâi spun că au teme, iar acest lucru crește odată cu nota școlară, astfel încât copiii de clasa a cincea sunt cei cu cele mai multe teme repartizate.
Temele ocupă timp pe care copiii ar trebui să-l dedice altor activități personale de învățare, cum ar fi gestionarea timpului liber, socializarea cu semenii în special din cartierul lor, petrecerea timpului cu familia și jocul liber. Acestea din urmă sunt sarcini importante care sunt bune pentru sănătatea copiilor.